کد خبر: 96723

کتابخانه دانشجویان ایران/ کتاب چهل و دوم؛

فلسفه `سلام` های پی در پی زیارت عاشورا

زیارت عاشورا تعلیم الهی است. و به همین جهت مخصوص اهل تقوی است : ((اتقوالله و یعلمکم الله)) . زیارت عاشورا مال مَحم ها و خصو صی هاست.عمومی نیست. زیارت وارث عمومی است اما زیارت عاشورا مخصوص اهل راز و یک حقیقت عرشی است.

خبرنامه دانشجویان ایران: زیارت عاشورا تعلیم الهی است. و به همین جهت مخصوص اهل تقوی است : ((اتقوالله و یعلمکم الله)) . زیارت عاشورا مال مَحم ها و خصو صی هاست.عمومی نیست. زیارت وارث عمومی است اما زیارت عاشورا مخصوص اهل راز و یک حقیقت عرشی است.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانجشویان ایران»؛ آنچه خواندید گزیده ای از کتاب سرود عرش بر گرفته  از بیانات حجت الاسلام و المسلمین صدیقی است در دهه اول محرم 1423 قمری  در مسجد دانشگاه شریف که به شیوه ی بسیار زیبایی به توصیف و تبیین زیارت عاشورا می پردازد.

این کتاب چند بخش دارد که در آن به بیان مفاهیم زیارت عاشورا و اینکه "زیارت بیعت است، زیارت پیوستن به دریاست زیارت الگو یابی و قهرمان سازی است"  در بخشی به ذکر  تاریخ زیارت عاشورا  و اینکه" از  ذات احدیت توسط جبرئیل برای پیامبر آورده شد اما به دلایل شرایط نامناسب زمانه تا زمان امام صادق (ع) مخفی ماند "، تاکیدائمه، بر خواندن زیارت عاشورا و ذکر آن ماجراکه" که حضرت امام صادق (ع) به صفوان فرمودند که ای صفوان هرگاه حاجتی داشتی زیارت عاشورا بخوان و به کسی که زیارت عاشرا می خواند سه قول دادند که در این کتاب ذکر شده"و در بخش دیگر فلسفه سلام های متعدد آن می پردازد. از لحاظ تفسیر زیارت این کتاب فقط به تفسیر و تبیین سه سلام اول زیارت عاشورا پرداخته و به شیوه ای تاثیر گذار و زیبا آن را بیان می کند،نثر زیبا و شیرین این کتاب باعث شده مخاطب از خواندن آن خسته نشود و با بهره مند شدن از نگاهی عمیق تر و دقیق تر نسبت به زیارت عاشورا بیشتر مجذوب آن شود و علاقه مند به مداومت در خواند آن شود. در ادامه قسمتی دیگر از مطالب خواندنی این کتاب آورده می شود:

آدم در زیارت عاشورا، حتی یک جا، دنیا از خدا نمی خواهد. آخرین مرحله زیارت عاشورافناست. بعد از آن که زائر، سلام ها را می دهد و به سجده می افتد، در سجده چه می گوید: ( اَللّهُمَّ لَکَ الْحَمْدُ حَمْدَ الشّاکِرینَ لَکَ عَلى مُصابِهِمْ اَلْحَمْدُ لِلَّهِ عَلى عَظیمِ رَزِیَّتى اَللّهُمَّ ارْزُقْنى شَفاعَةَ الْحُسَیْنِ یَوْمَ الْوُرُودِ وَثَبِّتْ لى قَدَمَ صِدْقٍ عِنْدَکَ مَعَ الْحُسَیْنِ وَاَصْحابِ الْحُسَیْنِ الَّذینَ بَذَلُوا مُهَجَهُمْ دُونَ الْحُسَیْنِ عَلَیْهِالسَّلامُ )، می گوید: خدایا مرا حسینی کن، تا من هم در خطی باشم که یاران حسین(ع) در آن خط بودند. خط مردانگی، آزاد و بی تعلق به این دنیا زندگی کردن. خط بندگی و عشق خدا و خط از جان گذاشتن.

مرتبط ها